22-07-2016 Graafschap Galway - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jo Killaars - WaarBenJij.nu 22-07-2016 Graafschap Galway - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jo Killaars - WaarBenJij.nu

22-07-2016 Graafschap Galway

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jo

22 Juli 2016 | Nederland, Amsterdam

Zoals gisteren gezegd, vandaag is het National Park Connemara en de Abbey of Kylemore, die niet ver van het National Park gelegen is aan de beurt voor een bezoek. Toen ik vanmorgen door de schuifpui van de hotelkamer naar buiten keek was het mooi weer, een beetje bewolkt maar af en toe ook een zonnetje, een mooie dag voor ons bezoek aan beide bezienswaardigheden. Om ca 9:30 uur starte ik onze bolide, de Skoda Fabia voor een rit van ca een uur en drie kwartier. Tot mijn verbazing hingen de vlaggen uit, zodat ik me afvroeg of ze wisten dat wij kwamen. In het info centrum van het park kreeg ik bij de vraag of ze een kaart hadden met de voorhanden zijnde wandelingen een zeer enthousiaste medewerkster die mij persoonlijk alle ins en outs over het park begon te vertellen. De uitkomst was dat we buiten op het wanderschema konden kijken welke wandeling we wilden maken aangezien deze met elkaar verknoopt waren. Wij kozen voor de langste wandeling van twee en een half uur, die over diamond hill liep met een hoogte van 445 meter. Toen we op ongeveer drie kwart van de hoogte waren vonden wij het wel welletjes en zijn we omgekeerd en maar goed ook want plotseling was de top van de berg in een wolk gevangen, waren we doorgeklommen zouden we niet beloond zijn met een nog mooier uitzicht. Een goede beslissing dus. De totale wandeling was toch een kleine drie uur. Na de lunch te hebben genuttigd in het park zijn we naar Kylemore Abbey gereden. Dit landgoed dat door een zekere Mitchell Henry, een Doktor, Industrieel, Tycoon, Politicus en Pionier werd gesticht in 1826 was indrukwekkend. Naast een schitterend landhuis liet hij ook een kapel bouwen en bouwde hij de eerste modelboerderij in het westen van Ierland met een schitterende ommuurde tuin met 21 serres die verwarmd werden door een netwerk van verwarmingsbuizen. De gehele tuin werd Victoriaans ingericht met veel bloemen en perken. Een opmerking van Wies was dan heb je enige voorbeelden zoals onze tuin zou kunnen uitzien nadat de overkapping klaar is. Ook starte hij met de opwekking van elektriciteit in 1893 door gebruik te maken van het hoogteverschil tussen het bergmeer Lough Trouther en zijn landgoed. Een technicus pur sang maar daarnaast was hij ook politicus en vertegenwoordigde de provincie Galway in de House of Commons. Hij was een vooruit strevend en geliefd man in zijn provincie en stierf in 1910. Na diverse eigenaren kocht de Benedictijnse geloofgemeenschap in 1920 het landgoed en kwamen de nonnen, die als vluchtelingen hun klooster in Ieper Belgie, na de eerste wereldoorlog moesten verlaten als nieuwe bewoners. Zij waren het die het landgoed verder ontwikkelden, een school bouwden, die dienst heeft gedaan tot 2010. Ook nu nog zijn er Benedictijnen in de prive ruimten aanwezig en hebben zitting in het bestuur van het landgoed. Het was inmiddels vijf uur tijd om de terugreis te aanvaarden. Het was een mooie dag zowel wat het weer als de bezienswaardigheden betreft. Morgen weer een nieuwe dag.